Burenbonders


Van een medewerker van de Burenbond worden 3 kwaliteiten gevraagd. Hij of zij moet kunnen luisteren, nieuwsgierig zijn en kunnen organiseren.

Luisteren; een tijdelijke buurvrouw of buurman
Een burenbonder heeft de tijd om samen met de buurtgenoot die hulp vraagt in kaart te brengen wat er moet gebeuren om het dagelijks leven weer wat ‘voller’ te krijgen. Hij of zij is een dienstverlener die weet waar haar grenzen liggen en die weet dat uiteindelijk de hulpvrager het zelf moet willen en oppakken.

Organiseren en koppelen
Een Burenbonder weet mensen en organisaties te vinden en te binden. Zij is uitstekend op de hoogte van alles wat groeit en bloeit in de wijk. De sociale kaart is belangrijk maar het gaat verder dan dat.

Een Burenbonder kent de ‘mierenpaadjes’, weet de weggetjes die mensen zelf ontwikkelen, kent de kleine, private initiatieven die mensen als ‘goede buren’ ontwikkelen. Een Burenbonder kan mensen en activiteiten aan elkaar koppelen of weet mensen zelf aan te zetten tot een collectieve aanpak.
Een Burenbonder werkt op het snijvlak van individueel (dienstverlening) en collectief(gezamenlijk initiatief).

Een Burenbonder is een breier, een punniker, die voortborduurt op kleine ideeën en initiatieven en die inzet voor mensen die de draad van het dagelijks leven weer moeten vormgeven.

Heb je belangstelling? Neem contact op met Karin

Site by Alsjeblaft!